Boller i en fart


I morges var gode råd dyre, da jeg skulle til at smøre madpakke.. Huset var nemlig fuldstændigt rippet for rugbrød og hvad der ellers kunne bruge - og af alle dage skulle vi selvfølgelig på tur med studiet, så en løsning skulle jeg finde på.

Normaltvis ligger vi aldrig inde med gær - men det gjorde vi heldigvis i dag og så fik jeg ellers bagt nogle lynhurtige boller.. Opskriften er en jeg har brugt en gang ugentligt i et halvt år i min praktik og er den faktisk den eneste, som jeg kan udenaf, så det hele flaskede sig heldigvis.. Hvis nogen er interesseret i opskriften lyder den som følgende:

1 pakke gær
7 dl lunket vand
4 dl havregryn
4 spsk olie
1 tsk sukker
1 tsk salt
900 gram mel
evt. kærnemælk eller æg til pensling

Gæret opløses i vandet og så tilføjer man ellers bare resten. De bages ca 15 min på 200 grader - eller en del længere, hvis man har en gammel ovn som jeg :)

Ingen kommentarer: